
IV. Országos Ultrakönnyű Repülők Találkozója és Fesztiválja
Rétság-Tolmács Repülőtér
2004. július 2-4
Az évet ismét földmunkával kezdtük. Katonai és vendéglátóipari
sátraknak, valamint merevszárnyú UL-nek és más nehézgépeknek is helyet
biztosítottunk.
Tovább bővült a programkínálat is.
Az idén a TV2, ATV, Gyarmati TV, és a Video-Info rövid
filmösszeállítást és riportokat készített a rendezvény ideje alatt,
amit szombaton este a Híradóban látható volt.
A Nógrád Megyei Hírlapban, az Aero magazinban, Madártollban egész oldalas cikk és kép jelent meg.
A háromnapos rendezvényről a Rétsági Kábeltelevizió (VIDEO-INFO) segítségével 2
és fél órás film készült, bemutatva az összes helyszínünket
programokat. A film megrendelhető DVD-n!
Sok érdekesség található rajta, amit nem láthatott mindenki a rendezvény ideje alatt.
Ebben az évben a három napon 13-15000 ember látogatott el hozzánk.
A programban szereplők közül 300 fő Emléklapot kapott.
Motoros sárkányosok között tájékozódási versenyt rendeztünk, a nyertesek Emlékkupát kaptak.
A kupákat Tóth Ferenc klubvezetőnk, az Emléklapokat Szabó "TOPI" Zoltán százados MIG-29 bemutatópilóta adta át a versenyzőknek.
Tájékozódási verseny eredménylista:
Junior kategória: Hangonyi János (Salgótarján)
Horváth Gyula (Budapest)
Veres András (Kiskunfélegyháza)
Szenior kategória: Martinez Endre (Budapest)
Dybas Frédi
Patóczky György (Budapest)

Aero magazin májusi száma
Írta: Mezei Kati
Rétság, a hazai UL-esek Woodstockja
Szűk körű baráti összejövetelnek indult a rétsági repülőnap. Fő
profilja a motorossárkány repülés. A szakmában és a környékbeliek
között híre szaladt a rendezvénynek és a kicsinek bizonyuló bogrács
után a kondért is be kellett üzemelni.
Tavaly több ezren voltak kíváncsiak a rétsági találkozóra, repülősök
és nem repülősök egyaránt az ország különböző pontjairól, sőt
külföldről is. Mind ezt nagyrészt a változatos „civil” programoknak is
köszönhető: amíg a család feje repül vagy legalábbis a „földi kiképzés”
részeként ismerkedik a légi járművekkel - , a „csatolmányok” is
elfoglalják magukat.
Keserű Lászlóné Ildikó rendező elmondása szerint az idén tovább bővül a repertoár.
Több nem túl ismert – és ennélfogva különlegesnek számító – repülőeszköz is hivatalos a rendezvényre.
Bemutatót repül kiváló motoros műrepülő pilótánk, Veres Zoltán – ő
egyébként hihetetlen humort képes „belevinni” a figurákba (amelyek
végrehajtása már jóval kevésbé lehet mulatságos). A közérthetőség
kedvéért a pilóták – hivatásos szpiker közreműködésével –
felkonferálják magukat; a gépüket és a bemutatókat.
Napnyugta után a résztvevőket tárt karokkal várják a vendéglátói pavilonok, amelyek utcabál keretében látogathatók végig.
Aero magazin augusztusi száma
Írta: Tóth Ferenc (PAMACS) NIMBUS Repülőklub elnöke
Ismét jó volt Rétságon
„Az én időszámításom szerint negyedik alkalommal gyűltünk össze a Börzsöny lábánál, Rétságon.
Jó volt megérkezni és várni a több ezer szórakozni vágyó megérkezését.
Jó volt a régi és új arcokat látni a repülő sátortábor körül,
elővenni az üveget és azt mondani, vagy hallani: ezt kóstold meg ilyent
még nem ittál.
Igazi meglepetés volt a vacsora amire nem számított senki, és igazi
meglepetés volt, hogy milyen finom. Másnap ébredés, újabb barátaink
érkeznek. Hallgatunk izgalmas történeteket. Abban az időpontban,
amikorra égi bemutatásunkat terveztük, a szél alább hagyott. A bemutató
után rádöbbentünk, hogy a repülőtér immáron kicsi nekünk. Úgy jártunk,
mint a növésben lévő gyerek, aki reggelre kinőtte az ágyát.
Jó volt látni és érezni a vöröskeresztes sátorban rajtam és értem
tüsténkedő ápolókat és hallani az orvos megnyugtató hangját, miközben a
vénámat vette célba. Jó volt tudni, hogy barátaim bármikor beszállnak a
helyemre hisz azt már rég tudom, hogy nincsen pótolhatatlan ember, még
én sem.
Jó volt tudni, hogy másnap minden újra kezdődik.
Késő délután jó volt elköszönni és meglapogatni a hazafelé indulókat.
És jó lesz, ha jövőre újra Rétságon lehetek.”
Nógrád Megyei Hírlap
2004. július 5.
Repülősünnep égen és földön
Repülősök találkozójának adott helyet az elmúlt
hét végén a rétsági repülőtér, üzemeltetője, a Nimbus Repülőklub
felvonultatta, bemutatta, szerepeltette, egyszóval ide csalogatta
mindazt, ami szívesen fogadott látvány, mindazokkal, akik ezekben
otthonosan, sőt profi szinten mozognak. S produkciója szólt
mindazoknak, akik az óriási teret lefoglaló háromnapos eseménysorozat
látnivalóiért eljöttek az önmagában is vonzó Börzsönyaljára.
A negyedik alkalommal megszervezett
rendezvény összetettsége, sokoldalúsága állandó mozgásra késztette a
közönséget ki jobbra, ki balra, ki előre tartott, aszerint, hogy inkább
az autós parádénál, a repülőmodellezőknél, az egzotikus madarak
kiállításánál kezdi a nézelődést, vagy bemelegítésként próbálja szemmel
követni a cross-motorosok bravúros száguldását. Aki szereti a
négylábúakat, annak a repülőtér felé menet biztosan megakadt a szeme a
fantasztikusan jól iskolázott németjuhászon. A Cserhátvölgyi Kutyás
Klub egyik derék eb tagja elképesztő fegyelmezettséggel, készségesen,
ki tudja hányszor megismételt, végrehajtott, tűrt többféle,
nyargalászással járó feladatot. Miközben a szél ellenére nagyon melege
volt.
Természetesen a három nap főszereplői mégis a repülősök, a különböző
repülő szerkezetek és pilótáik voltak. Erre utalt az is, hogy a fel- és
leszállás helye irányában, irányából volt a legélénkebb a jövés-menés,
feladva a leckét a biztonsági embereknek, a nézők és mindenki más testi
épségéért intézkedő polgárőröknek, nem utolsósorban Marton László
repülésirányítónak.
Elképzelni könnyű, amint a sok-sok fura, lepkeszerű gépmadár az
ország különböző pontjairól felemelkedve, nekiiramodik, azonos cél
irányába. Nem biztos azonban, hogy könnyed vállalkozás volt az erős
szélben célba, Rétságra érni. Szombaton kora délutánig nagyon kevés
sárkány szállt fel, a repülőmodellezők, és a népszerűnek bizonyult
sétarepülésre, mintegy húszpercenként tovarobogó HA-PYC jelzésű
kisrepülő uralta a földi és égi teret.
A rendező Nimbus klub főpilótája, Tóth Ferenc, piros Ferrarinak
nevezett sárkányrepülőjével érkezett Rétságra, hogy ejtőernyőst
ugrasson, s maradandó élményt szerezzen a nézőknek azzal az
attrakciójával, légi mutatványával, melyet egy 300 méter hosszú, hatvan
centi átmérőjű gumicsővel hajtott végre. Kétéves, részben csapatban
végzett munka előzte meg ezt, az „égi kígyós” mutatványt.
Veres Zoltán, műrepülő Európa-bajnok légibemutatója volt a
repülősünnep egyik fő száma, de az ultrakönnyű repülőknek és a
siklóernyősöknek is nagy sikerük volt a nap során.
A százféle, többé-kevésbé törékeny szerkezettel kivitelezett
mutatványokon kívül azonban számos más szórakoztató program – lovas-,
határőrségi, íjász-, rendőrségi és egyéb bemutató mellett koncertek,
diszkó és utcabál – is várta a fesztivál vendégeit.
M. J. |