VI. Országos Ultrakönnyű Repülők Találkozója és Fesztiválja
Rétság-Tolmács Repülőtér
2006. Július 7-8-9.
Az
idén a megszokottól eltérően egy héttel később rendeztük meg a
találkozót, annak reményében, hogy ezen a hétvégén nagy meleg lesz. Ez
a megérzés be is jött.
A rendezvény ideje alatt, az időjárásra nem lehetett panasz. Túlságosan is meleg volt, ruha nem maradt szárazon.
A szél messzire elkerült bennünket.
A + 43 fokos melegben az embereket a kiszáradástól a jól lehűtött folyadék mentette meg.
A vendéglátóipari egységek alig győzték hűteni a különféle italokat.
Egésznap szólt a zene, ami hangulatot adott a rendezvénynek. Szombaton
katlanokban főtt a kaja a repülősök és a meghívott vendégek részére.
Sátrak és napernyők árnyéka alatt lehetett étkezni.
Az idei találkozón több olyan repülőszerkezet vett részt, amely
eddig ezen a találkozón nem volt látható. A repülésben nem jártas civil
emberek kevésbé vagy egyáltalán nem ismert repülő csodákat vehettek
szemügyre. Két újnak számító merevszárnyú UL repülőgép is hivatalos
volt, melyek gyártását kb. 1- 2 éve kezdték el Magyarországon.
Szabó
György az Apollo G1-el repült át Rétságra. Ez a repülőgép az egri
Halley Kft-ben készült. Rotax 912 S motorral és Cseh háromtollú,
állítható légcsavarral. A magasba emelkedve, Szabó György pilóta
bemutatta, mire képes az Apollo G1. A repülőgép iránt komolyan
érdeklődők, a levegőben is kipróbálhatták.
A különböző típusú hátimotorokat, háromkerekű fura szerkezeteket,
egy nagy utánfutóval hozták a találkozóra. Megérkezésük után, a
nézelődők, alaposan szemügyre vehették az érdekesebbnél érdekesebb
szerkezeteket. Sokan nem láttak még ehhez hasonlót. A bátrabbak
kipróbálták a hátimotorokat és beülhettek a háromkerekű Flyke-ba
/repülő bringa/ is. Néhány hátimotor összeszerelésre került és a
magasba emelkedtek. A távolban ekkor feltűnt két merevszáryú gép. Szabó
Zoltán Róbert és Faragó Gyula két Corvus géppel érkezett a reptérre. A
bordó színű, az első nullszériás darab, a fehér-kék már UL kategóriában
készült. Most először szálltak le egy 500 méter hosszú pályán. Az első
iskolakör után sikeres volt a landolás. A nézők megrohamozták a
gépeket. Volt nézelődő bőven. Fotóztak, filmeztek, és a pilótákat
faggatták. A Corvus Aircraft Kft kb. 1 éve kezdte el a repülőgép
gyártását Ballószögön. Szép a formája, jó repülési tulajdonságokkal
rendelkezik és meglepően rövid úton tud felszállni. Ránézésre nem
UL-nek tűnik, hanem komoly sportrepülőgépnek. A fehér-kék színű HA-Y07
jelzésű Corvus maximális felszállótömege 650 kg, 912-es Rotax motorral
felszerelve és állítható háromtollú légcsavarral.
Topi megkérdezte, szeretnék-e repülni. Erre a kérdésre nem számítottam, meglepetésként ért. Boldogan igent mondtam.
Felszállás után meglepően kicsi a zaj és a kinti + 43 fokos melegnek nyoma sincs az utastérben.
Izgatottan vártam milyen utunk lesz. Nem kifejezetten sátarepülés
lett belőle. Körülbelül 400 méter magasságban, Topi a gépet hirtelen az
oldalára fordította és így vette a fordulókat, majd az ellenkező
irányban ugyanezt megismételte. Volt hirtelen magasságvesztés, teljes
átfordulás és a fákat már is a fejem fölött láthattam.
Megtapasztalhattam, hogyan repül az UL Corvus Corone /koronás holló/,
amikor egy vadászpilóta vezeti. Köszönöm a lehetőséget Szabó Zoltánnak,
hogy utasa lehettem a Corvus-nak.
A késő délutáni órákban, légi úton érkezett hozzánk Ambrózy Péter a hátimotoros siklóernyőjével. Egy kaszkadőrmutatványnak is beillő légi bemutatóval lepte meg a közönséget.
Fantasztikus bátorsággal, könnyedséggel hajtotta végre a bemutatót.
A nézők szinte csöndben nézték, csak néha szisszentek fel, amikor egy
hajmeresztő repülési manővert láttak tőle. Ilyen volt, amikor a
levegőben saját tengelye körül többször is megfordult, vagy amikor a
földtől néhány méterre, lélegzetelállító, műrepülő elemekkel tarkított,
körrepüléseket mutatott be. A sikeres földetérés után, a nézők
megtapsolták és gratuláltak a bemutatóhoz. Meghívásomat
elfogadva, a rendezvényen köszönthettük Deák Gábort. Róla röviden
annyit kell tudni, hogy 18 éves korában egy baleset során deréktól
lefelé lebénult.
Nem adta föl a reményt és segítséggel ugyan, de kipróbált néhány
dolgot. Megtanult lovagolni, síelni, majd ezután egy újabb
extrémitással gazdagította a saját életét. Ez a repülés. A mai napig
repül a Flying Bike/repülő bicikli/ elnevezésű speciális szerkezettel.
Ez a repülő alkalmatosság egy háromkerekű biciklihez hasonlít, amely a
vázra szerelt motorral és siklóernyővel emelkedik a magasba. Gábor
bemutatta, hogyan tud repülni a szerkezettel, amely 40 km/h sebességgel
halad a levegőben. Ezzel bebizonyította a nézőknek és a hozzá hasonló
mozgássérülteknek, a reményt sohasem szabad feladni. A cél elérhető, de
tenni kell érte.
A helyszínen a Duna tv stábja interjút készített Gáborral. A
rendezvény másik érdekessége a Paratrike, melynek pilótája Korompai
László volt. Az előzőhöz hasonló repülő szerkezet. A földön
megfigyelhettük az előkészületeket, majd a levegőbe emelkedés
technikáját. A késő délutáni órákban, a tőle megszokott stílusban, légi
bemutatót láthattunk.
A rétsági légtérben többször is feltűnt egy Mosquito. A furcsa
zúgásra az emberek az ég felé néztek, tekintetükkel követték a
csodabogarat.
Hát ez meg miféle kütyü? Ez egy gyalogos sárkány, 14 LE motorral és kéttollú légcsavarral.
Minden
évben a rendezvényen köszönthetjük Rimóczi Ferencet és Nagy Attilát,
akik a német gyártmányú Ikaros C 22-vel repültek át Esztergomból.
A rendezvény alatt mindenki számára megtekinthető volt az ország
egyetlen ilyen típusú gépe. Rimóczi Ferencnek köszönhetem, hogy
repülhettem az Ikaros-szal is. Nehéz volt a beszállás a repülőbe, mert
a pedálokat alig érte el a lábam. A gép nagyon alacsony és olyan érzés,
mintha az ember a földre ülne. A gépből a kilátás remek.
Érdekes volt vele repülni, néhány szempontból, nekem egy kicsit a motoros sárkányra emlékeztet. Gondoltunk
azokra is, akik túrázni szeretnének ezen a vidéken. A térképen két 80
km-es túravonalat jelöltünk ki. Hegyek felett, várak, tavak, a
Dunakanyar és kőfejtők közelében lehetett repülni.
Örültek a sárkányosok a lehetőségnek és sokan útnak is indultak.
A harmadik útvonal a Börzsöny hegység körberepülése lett volna. A
tervezett időpontra /szombat 18 óra/, Szlovákia felől hatalmas esőfelhő
közeledett. A repülésirányító leállított mindenféle repülést és vártuk
mi fog történni. A viharfelhő a reptér környékét sem érintette,
folytatta az útját ÉK irányba. Sajnos a túl sok várakozás miatt nem
tudtunk már útnak indulni. A sokak által várt Börzsöny körberepülése
ezúttal elmaradt. 2007-ben újból meghirdetésre kerül. Januártól
folyamatosan lehet jelentkezni erre az útvonalra a honlapon /név,
telefonszám, repülő típusa és azonosítója/. A
délután folyamán találkoztam egy régi ismerősömmel, aki születésétől
fogva vak. Életében most először repült motoros sárkánnyal. Eddig félt
a repüléstől és semmilyen repülőre nem volt hajlandó felszállni.
Összeszedte bátorságát és egy motoros sárkánnyal, rövid túrarepülésre
indult. Felszállás előtt mindenről tájékoztatták. Elmondták, hogyan néz
ki egy sárkány, milyen műszerek találhatóak benne stb. Felszállás után
a pilóta folyamatosan beszélt hozzá. Mi látható azon a tájon amerre
járnak, milyen magasan vannak stb. Visszaérkezésük után kíváncsian
vártuk ismerősöm beszámolóját az útról. Elmondása szerint
fantasztikusan érezte magát és egyáltalán nem félt. Testével érezte a
sebességet, a fordulókat. Én személy szerint nagyon örülök, hogy itt
volt és egy élményteli napot töltött el a repülősök között. Reménykedem
abban, hogy minden évben meglátogat majd bennünket. A színpadon eközben a Kán-Kán Táncegyüttes szórakoztatta a közönséget.
A nyakig libbenő fodros szoknyák, formás női lábak és a csinos
lányok mosolya, mindenkit magával ragadott. A hideg sörivó férfiaknak,
néhány percre szünetelt a nyelési reflexe is.
A rétsági és a balassagyarmati Tűzoltóság látványos bemutatója
következett. Egy közúti baleset szimulálása. Összeütközött két autó, az
egyik kigyulladt és hatalmas lángokban égett. A helyszínre szirénázva
érkező rétsági Tűzoltók, hihetetlen gyorsasággal összeszerelték a
tömlőket és megkezdték a Skoda oltását. A sikeres tűzoltás után, a
balassagyarmati Tűzoltók siettek a helyszínre és a Citroen-ben
bennrekedt utast kellett minél rövidebb idő alatt kiszabadítani. A
Tűzoltóság modern vágó-feszítő eszközeinek felhasználásával, darabokra
szedték az autót. A benne lévő utas sértetlenül szállt ki a roncsból.
A balassagyarmati Balassi Bálint Határvadász Század határőreinek egy
csoportja, töréstechnikai és gépjárműves elfogási technikák
bemutatatásával készült a rendezvényre. Valamint különböző eszközökkel
való támadás esetén ezek elhárítása.
Nem hiányozhattak a gyermekek és felnőttek házi kedvencei sem, a
kutyák. A Cserhátvölgyi Kutyás Klub betanított és még fiatal
kölyökkutyákat hozott.
A betanított kutyák mindennapi kapcsolatban vannak a Rendőrséggel és a Határőrséggel.
Segítik munkájukat az egyes bevetések alkalmával. Drogkeresés,
határsértő elfogása és még sorolhatnám a listát. Ezeket láthattunk most
tőlük.
A kölyökkutyákat pedig, az előadás befejezése után mindenki megsimogathatta.
A reptéri színpadon a Zseton együttes egy órán keresztül szórakoztatta a közönséget.
Láthattunk még aerobic bemutatót, tai-box-ot, divatbemutatót.
A kisállat börzére sok gyerek és felnőtt látogatott el.
Több állatfajból válogathattak, akik vásárolni szerettek volna.
Sokan kipróbálták a Rendőrség által elhozott ütközés szimulátort.
A Nógrád Megyei Hadkiegészítő Parancsnokság Toborzóiroda különböző típusú fegyvereket állított ki.
A Repülő Felkészítési Osztály, repüléssel kapcsolatos újságokat, prospektusokat osztott szét az érdeklődőknek
Nem hiányzott az itt már állandónak számító vidámpark sem. Az idei
rendezvényre bővítették a kínálatot. Break Dance, trambulin, légvár,
céllövölde, körhinta, horgászat, quadozás
A kétnapos motoros kiállítás szervezői /Suzuki Motoros bolt Vác/,
vásárlási lehetőséget is biztosítottak az érdeklődőknek.
Akik sétalovaglásra vágytak, kilátogattak a reptér mellett lévő lovardába.
20 órától 21 óra 40-ig a Moonlight Duo zenélt és énekelt. A vendégek
fülbemászó dallamokra táncoltak és énekeltek az együttessel. Közben a
reptéren folyamatosan ment a repülés. Befejezésül, egy motoros sárkány
nemzetiszínű zászlót és füstöt húzott maga után néhány iskolakör
erejéig a reptér felett.
Majd a festői szépségű naplemente varázsát kihasználva, hátimotoros ernyősök és sárkányok emelkedtek a magasba.
Sötétedés előtt 21 óra után meglepetés várta a közönséget.
Nem mindennapi tűzijáték következett, a megszokottól eltérően, motoros sárkányból.
A levegőbe emelkedés után, rakéták sokasága repült a magasba és
beteríttették a reptér egy részét. Fantasztikus látvány volt. Nagyon
köszönöm Tóth Ferencnek /Pamacs/, hogy meglepetésként ezzel hozzájárult
a rendezvényhez.
21 óra 45-kor teljes sötétségben, egy pilóta, pirotechnikai
rakétákkal szerelte fel a motoros sárkány szárnyainak két végét, amit
indulás előtt meggyújtott.
Beindította a motort, a kivilágított füsteffektet és elindult a reptéren.
A hatás olyan volt, mintha nagy lángcsóvát húzott volna maga után.
Köszönet Hangonyi Jánosnak a meglepetésért, a rendezvényhez való hozzájárulásáért. 22 órától 24 óra 30-ig filmvetítés a reptéren nagy kivetítőn. Ezután zenés buli.
A vendéglátóipari egységek hajnalig álltak a vendégek
rendelkezésére, amíg az utolsó ember is ki nem dőlt. Egy másik
területen disco és extrém vidámpark várta a fiatalokat.
Akinek aznap még nem volt elég magas az adrenalin szintje, annak a
rétsági quadosok újabb élményeket szereztek. Köszönjük a quadosoknak a
hozzájárulást!
Hajnalig tartó zenés bulizás után kb. 04 óra körül, az utolsó ember is aludni tért.
Vasárnap reggel 10 órakor még alig lehetett embereket látni a reptéren.
Mindenki ott ébredt, ahol előző este felejtette magát, mondanom sem
kell másnaposan. Lassan beindultak a vendéglátóipari egységek.
Kajafőzés, zeneszolgáltatás. Olyan is volt, aki reggeli kajálás
helyett, kijózanító ivászattal kezdte a napot. Délkörül már mindenki
talpra állt, ismét a repülésé volt a főszerep. Kedvükre repülhettek a
sárkányosok a környéken. A vendégek az utasrepültető gépeket
ostromolták.
A délutáni órákban ismét bejött Szlovákia felől egy hatalmas esőfelhő. Ezúttal nem került el bennünket.
A túrán résztvevők már mind visszatértek a reptérre csak egy sárkányos hiányzott.
Keserű Laci egy operatőrrel, az egyik túravonalon filmezett. Ő volt legtávolabb a reptértől.
Eközben megerősödött a szél, igen keményre fordult az idő.
Tudtuk merre járnak, de a várt időre nem érkeztek meg. Izgulni
kezdtünk, mi lehet velük. Ebben a viharos időben biztosan leszálltak
valahol. Ennek ellenére kémleltük az eget, hátha még is felbukkannak a
láthatáron. Tíz-tizenöt perc múlva megpillantottuk őket a távolban.
Végig izgultunk, amíg le nem szálltak. A sikeres landolás után mindenki
fellélegzett.
A forróság után jól jött a frissítő zápor. Félóráig tartott a hidegvizes zuhany.
A sárkányszárnyról lezúduló vizet néhányan zuhanyozásra használták.
Elvonult az eső és újból kánikula lett.
A sátrakból előjöttek az emberek, a repülés folytatódott.
Késő délután a messziről érkező repülősök hazafelé indultak, majd kis idő múlva a többiek is követték őket.
Keserű Lászlóné Ildikó Főrendező
Rólunk írták
2006.07.08
Írta: GiK
Már hatodik éve, hogy így július elején Rétságon jönnek össze a
sportrepülők szerelmesei. Az Ultrakönnyű repülő külön család. E
kategória megszállottai határozták el 2001-ben, hogy találkozóra hívják
a sporttársakat. Választásuk a Rétság határában található egykori
honvédségi sportközpontra esett, hiszen itt a Börzsöny lábánál,
csodálatos természeti környezet jó feltételeket kínál a repüléshez. A
választást persze könnyítette, hogy a sporttelep szomszédságában az
egykori honvédségi gyakorlótér alkalmas helyet biztosít az ideiglenes
repülőtér kialakításához.
A találkozás, a közös repülés élményén és a szakmai programokon
túl, a nagyközönség is jól szórakozhatott. Ebben az évben belépőjegy
nélkül látogatható 3 napos fesztivál ideje alatt a színpadon
folyamatosan különféle műsorokkal kedveskedtek a látogatóknak.
Vásárlási lehetőség is akadt bőven, és aki enni, inni akart az is
talált bő választékban magánakvalót. Volt is látogató bőven, a majális
hangulatát idéző állandó nyüzsgő tömeg most sem maradt el.
Az időjárás kellemesen alakult, bár szombat délután viharfelhők
gyülekeztek, megszólaltak a dübörgő égi dobok, de végül nem lett
zivatar. A vállalkozó kedvűek nemcsak nézhették a mesteri módon
megépített repülő szerkezeteket, hanem sétarepülés keretében szét is
nézhettek a magasból.
A vasárnapi nap is rengeteg látnivalót kínál. Aki szombaton
elmulasztotta, és e tudósítás alapján kedvet kapott, még érdemes
kimenni. Az útvonalat már a 2-es útról táblák jelzik a messziről
látogatóknak, a rétságiak pedig a Sportkombinátot keressék, ott aztán
már mindent megtalálnak.
|