VI. Országos Ultrakönnyű Repülők Találkozója és Fesztiválja

Rétság-Tolmács Repülőtér

2006. Július 7-8-9.


Az idén a megszokottól eltérően egy héttel később rendeztük meg a találkozót, annak reményében, hogy ezen a hétvégén nagy meleg lesz. Ez a megérzés be is jött.

A rendezvény ideje alatt, az időjárásra nem lehetett panasz. Túlságosan is meleg volt, ruha nem maradt szárazon.

A szél messzire elkerült bennünket.

A + 43 fokos melegben az embereket a kiszáradástól a jól lehűtött folyadék mentette meg.

A vendéglátóipari egységek alig győzték hűteni a különféle italokat. Egésznap szólt a zene, ami hangulatot adott a rendezvénynek. Szombaton katlanokban főtt a kaja a repülősök és a meghívott vendégek részére. Sátrak és napernyők árnyéka alatt lehetett étkezni.

Az idei találkozón több olyan repülőszerkezet vett részt, amely eddig ezen a találkozón nem volt látható. A repülésben nem jártas civil emberek kevésbé vagy egyáltalán nem ismert repülő csodákat vehettek szemügyre. Két újnak számító merevszárnyú UL repülőgép is hivatalos volt, melyek gyártását kb. 1- 2 éve kezdték el Magyarországon.

 


Szabó György az Apollo G1-el repült át Rétságra. Ez a repülőgép az egri Halley Kft-ben készült. Rotax 912 S motorral és Cseh háromtollú, állítható légcsavarral. A magasba emelkedve, Szabó György pilóta bemutatta, mire képes az Apollo G1. A repülőgép iránt komolyan érdeklődők, a levegőben is kipróbálhatták.

A különböző típusú hátimotorokat, háromkerekű fura szerkezeteket, egy nagy utánfutóval hozták a találkozóra. Megérkezésük után, a nézelődők, alaposan szemügyre vehették az érdekesebbnél érdekesebb szerkezeteket. Sokan nem láttak még ehhez hasonlót. A bátrabbak kipróbálták a hátimotorokat és beülhettek a háromkerekű Flyke-ba /repülő bringa/ is. Néhány hátimotor összeszerelésre került és a magasba emelkedtek. A távolban ekkor feltűnt két merevszáryú gép.




Szabó Zoltán Róbert és Faragó Gyula két Corvus géppel érkezett a reptérre. A bordó színű, az első nullszériás darab, a fehér-kék már UL kategóriában készült. Most először szálltak le egy 500 méter hosszú pályán. Az első iskolakör után sikeres volt a landolás. A nézők megrohamozták a gépeket. Volt nézelődő bőven. Fotóztak, filmeztek, és a pilótákat faggatták. A Corvus Aircraft Kft kb. 1 éve kezdte el a repülőgép gyártását Ballószögön. Szép a formája, jó repülési tulajdonságokkal rendelkezik és meglepően rövid úton tud felszállni. Ránézésre nem UL-nek tűnik, hanem komoly sportrepülőgépnek. A fehér-kék színű HA-Y07 jelzésű Corvus maximális felszállótömege 650 kg, 912-es Rotax motorral felszerelve és állítható háromtollú légcsavarral.

Topi megkérdezte, szeretnék-e repülni. Erre a kérdésre nem számítottam, meglepetésként ért. Boldogan igent mondtam.

Felszállás után meglepően kicsi a zaj és a kinti + 43 fokos melegnek nyoma sincs az utastérben.

Izgatottan vártam milyen utunk lesz. Nem kifejezetten sátarepülés lett belőle. Körülbelül 400 méter magasságban, Topi a gépet hirtelen az oldalára fordította és így vette a fordulókat, majd az ellenkező irányban ugyanezt megismételte. Volt hirtelen magasságvesztés, teljes átfordulás és a fákat már is a fejem fölött láthattam. Megtapasztalhattam, hogyan repül az UL Corvus Corone /koronás holló/, amikor egy vadászpilóta vezeti. Köszönöm a lehetőséget Szabó Zoltánnak, hogy utasa lehettem a Corvus-nak.

 

A késő délutáni órákban, légi úton érkezett hozzánk Ambrózy Péter a hátimotoros siklóernyőjével.


Egy kaszkadőrmutatványnak is beillő légi bemutatóval lepte meg a közönséget.

Fantasztikus bátorsággal, könnyedséggel hajtotta végre a bemutatót. A nézők szinte csöndben nézték, csak néha szisszentek fel, amikor egy hajmeresztő repülési manővert láttak tőle. Ilyen volt, amikor a levegőben saját tengelye körül többször is megfordult, vagy amikor a földtől néhány méterre, lélegzetelállító, műrepülő elemekkel tarkított, körrepüléseket mutatott be. A sikeres földetérés után, a nézők megtapsolták és gratuláltak a bemutatóhoz.



Meghívásomat elfogadva, a rendezvényen köszönthettük Deák Gábort. Róla röviden annyit kell tudni, hogy 18 éves korában egy baleset során deréktól lefelé lebénult.

Nem adta föl a reményt és segítséggel ugyan, de kipróbált néhány dolgot. Megtanult lovagolni, síelni, majd ezután egy újabb extrémitással gazdagította a saját életét. Ez a repülés. A mai napig repül a Flying Bike/repülő bicikli/ elnevezésű speciális szerkezettel. Ez a repülő alkalmatosság egy háromkerekű biciklihez hasonlít, amely a vázra szerelt motorral és siklóernyővel emelkedik a magasba. Gábor bemutatta, hogyan tud repülni a szerkezettel, amely 40 km/h sebességgel halad a levegőben. Ezzel bebizonyította a nézőknek és a hozzá hasonló mozgássérülteknek, a reményt sohasem szabad feladni. A cél elérhető, de tenni kell érte.

A helyszínen a Duna tv stábja interjút készített Gáborral.



A rendezvény másik érdekessége a Paratrike, melynek pilótája Korompai László volt. Az előzőhöz hasonló repülő szerkezet. A földön megfigyelhettük az előkészületeket, majd a levegőbe emelkedés technikáját. A késő délutáni órákban, a tőle megszokott stílusban, légi bemutatót láthattunk.

A rétsági légtérben többször is feltűnt egy Mosquito. A furcsa zúgásra az emberek az ég felé néztek, tekintetükkel követték a csodabogarat.

Hát ez meg miféle kütyü? Ez egy gyalogos sárkány, 14 LE motorral és kéttollú légcsavarral.

 


Minden évben a rendezvényen köszönthetjük Rimóczi Ferencet és Nagy Attilát, akik a német gyártmányú Ikaros C 22-vel repültek át Esztergomból.

A rendezvény alatt mindenki számára megtekinthető volt az ország egyetlen ilyen típusú gépe. Rimóczi Ferencnek köszönhetem, hogy repülhettem az Ikaros-szal is. Nehéz volt a beszállás a repülőbe, mert a pedálokat alig érte el a lábam. A gép nagyon alacsony és olyan érzés, mintha az ember a földre ülne. A gépből a kilátás remek.

Érdekes volt vele repülni, néhány szempontból, nekem egy kicsit a motoros sárkányra emlékeztet.


Gondoltunk azokra is, akik túrázni szeretnének ezen a vidéken. A térképen két 80 km-es túravonalat jelöltünk ki. Hegyek felett, várak, tavak, a Dunakanyar és kőfejtők közelében lehetett repülni.

Örültek a sárkányosok a lehetőségnek és sokan útnak is indultak.

A harmadik útvonal a Börzsöny hegység körberepülése lett volna. A tervezett időpontra /szombat 18 óra/, Szlovákia felől hatalmas esőfelhő közeledett. A repülésirányító leállított mindenféle repülést és vártuk mi fog történni. A viharfelhő a reptér környékét sem érintette, folytatta az útját ÉK irányba. Sajnos a túl sok várakozás miatt nem tudtunk már útnak indulni. A sokak által várt Börzsöny körberepülése ezúttal elmaradt. 2007-ben újból meghirdetésre kerül. Januártól folyamatosan lehet jelentkezni erre az útvonalra a honlapon /név, telefonszám, repülő típusa és azonosítója/.


A délután folyamán találkoztam egy régi ismerősömmel, aki születésétől fogva vak. Életében most először repült motoros sárkánnyal. Eddig félt a repüléstől és semmilyen repülőre nem volt hajlandó felszállni. Összeszedte bátorságát és egy motoros sárkánnyal, rövid túrarepülésre indult. Felszállás előtt mindenről tájékoztatták. Elmondták, hogyan néz ki egy sárkány, milyen műszerek találhatóak benne stb. Felszállás után a pilóta folyamatosan beszélt hozzá. Mi látható azon a tájon amerre járnak, milyen magasan vannak stb. Visszaérkezésük után kíváncsian vártuk ismerősöm beszámolóját az útról. Elmondása szerint fantasztikusan érezte magát és egyáltalán nem félt. Testével érezte a sebességet, a fordulókat. Én személy szerint nagyon örülök, hogy itt volt és egy élményteli napot töltött el a repülősök között. Reménykedem abban, hogy minden évben meglátogat majd bennünket.






A színpadon eközben a Kán-Kán Táncegyüttes szórakoztatta a közönséget.

A nyakig libbenő fodros szoknyák, formás női lábak és a csinos lányok mosolya, mindenkit magával ragadott. A hideg sörivó férfiaknak, néhány percre szünetelt a nyelési reflexe is.

A rétsági és a balassagyarmati Tűzoltóság látványos bemutatója következett. Egy közúti baleset szimulálása. Összeütközött két autó, az egyik kigyulladt és hatalmas lángokban égett. A helyszínre szirénázva érkező rétsági Tűzoltók, hihetetlen gyorsasággal összeszerelték a tömlőket és megkezdték a Skoda oltását. A sikeres tűzoltás után, a balassagyarmati Tűzoltók siettek a helyszínre és a Citroen-ben bennrekedt utast kellett minél rövidebb idő alatt kiszabadítani. A Tűzoltóság modern vágó-feszítő eszközeinek felhasználásával, darabokra szedték az autót. A benne lévő utas sértetlenül szállt ki a roncsból.

 

A balassagyarmati Balassi Bálint Határvadász Század határőreinek egy csoportja, töréstechnikai és gépjárműves elfogási technikák bemutatatásával készült a rendezvényre. Valamint különböző eszközökkel való támadás esetén ezek elhárítása.

 

Nem hiányozhattak a gyermekek és felnőttek házi kedvencei sem, a kutyák. A Cserhátvölgyi Kutyás Klub betanított és még fiatal kölyökkutyákat hozott.

A betanított kutyák mindennapi kapcsolatban vannak a Rendőrséggel és a Határőrséggel.

Segítik munkájukat az egyes bevetések alkalmával. Drogkeresés, határsértő elfogása és még sorolhatnám a listát. Ezeket láthattunk most tőlük.

A kölyökkutyákat pedig, az előadás befejezése után mindenki megsimogathatta.

 

A reptéri színpadon a Zseton együttes egy órán keresztül szórakoztatta a közönséget.

Láthattunk még aerobic bemutatót, tai-box-ot, divatbemutatót.

A kisállat börzére sok gyerek és felnőtt látogatott el.

Több állatfajból válogathattak, akik vásárolni szerettek volna.

 



Sokan kipróbálták a Rendőrség által elhozott ütközés szimulátort.

A Nógrád Megyei Hadkiegészítő Parancsnokság Toborzóiroda különböző típusú fegyvereket állított ki.

A Repülő Felkészítési Osztály, repüléssel kapcsolatos újságokat, prospektusokat osztott szét az érdeklődőknek

Nem hiányzott az itt már állandónak számító vidámpark sem. Az idei rendezvényre bővítették a kínálatot. Break Dance, trambulin, légvár, céllövölde, körhinta, horgászat, quadozás

A kétnapos motoros kiállítás szervezői /Suzuki Motoros bolt Vác/, vásárlási lehetőséget is biztosítottak az érdeklődőknek.

Akik sétalovaglásra vágytak, kilátogattak a reptér mellett lévő lovardába.

20 órától 21 óra 40-ig a Moonlight Duo zenélt és énekelt. A vendégek fülbemászó dallamokra táncoltak és énekeltek az együttessel. Közben a reptéren folyamatosan ment a repülés. Befejezésül, egy motoros sárkány nemzetiszínű zászlót és füstöt húzott maga után néhány iskolakör erejéig a reptér felett.

 

 



Majd a festői szépségű naplemente varázsát kihasználva, hátimotoros ernyősök és sárkányok emelkedtek a magasba.

Sötétedés előtt 21 óra után meglepetés várta a közönséget.

Nem mindennapi tűzijáték következett, a megszokottól eltérően, motoros sárkányból.

A levegőbe emelkedés után, rakéták sokasága repült a magasba és beteríttették a reptér egy részét. Fantasztikus látvány volt. Nagyon köszönöm Tóth Ferencnek /Pamacs/, hogy meglepetésként ezzel hozzájárult a rendezvényhez.

21 óra 45-kor teljes sötétségben, egy pilóta, pirotechnikai rakétákkal szerelte fel a motoros sárkány szárnyainak két végét, amit indulás előtt meggyújtott.

Beindította a motort, a kivilágított füsteffektet és elindult a reptéren.

A hatás olyan volt, mintha nagy lángcsóvát húzott volna maga után.

Köszönet Hangonyi Jánosnak a meglepetésért, a rendezvényhez való hozzájárulásáért.



22 órától 24 óra 30-ig filmvetítés a reptéren nagy kivetítőn. Ezután zenés buli.

A vendéglátóipari egységek hajnalig álltak a vendégek rendelkezésére, amíg az utolsó ember is ki nem dőlt. Egy másik területen disco és extrém vidámpark várta a fiatalokat.

Akinek aznap még nem volt elég magas az adrenalin szintje, annak a rétsági quadosok újabb élményeket szereztek. Köszönjük a quadosoknak a hozzájárulást!

Hajnalig tartó zenés bulizás után kb. 04 óra körül, az utolsó ember is aludni tért.

Vasárnap reggel 10 órakor még alig lehetett embereket látni a reptéren.

Mindenki ott ébredt, ahol előző este felejtette magát, mondanom sem kell másnaposan. Lassan beindultak a vendéglátóipari egységek. Kajafőzés, zeneszolgáltatás. Olyan is volt, aki reggeli kajálás helyett, kijózanító ivászattal kezdte a napot. Délkörül már mindenki talpra állt, ismét a repülésé volt a főszerep. Kedvükre repülhettek a sárkányosok a környéken. A vendégek az utasrepültető gépeket ostromolták.

A délutáni órákban ismét bejött Szlovákia felől egy hatalmas esőfelhő. Ezúttal nem került el bennünket.

A túrán résztvevők már mind visszatértek a reptérre csak egy sárkányos hiányzott.

Keserű Laci egy operatőrrel, az egyik túravonalon filmezett. Ő volt legtávolabb a reptértől.

Eközben megerősödött a szél, igen keményre fordult az idő.

Tudtuk merre járnak, de a várt időre nem érkeztek meg. Izgulni kezdtünk, mi lehet velük. Ebben a viharos időben biztosan leszálltak valahol. Ennek ellenére kémleltük az eget, hátha még is felbukkannak a láthatáron. Tíz-tizenöt perc múlva megpillantottuk őket a távolban. Végig izgultunk, amíg le nem szálltak. A sikeres landolás után mindenki fellélegzett.

 



A forróság után jól jött a frissítő zápor. Félóráig tartott a hidegvizes zuhany.

A sárkányszárnyról lezúduló vizet néhányan zuhanyozásra használták.

Elvonult az eső és újból kánikula lett.

A sátrakból előjöttek az emberek, a repülés folytatódott.

Késő délután a messziről érkező repülősök hazafelé indultak, majd kis idő múlva a többiek is követték őket.

 

Keserű Lászlóné Ildikó
Főrendező

 

Rólunk írták

2006.07.08
Írta: GiK

 

Már hatodik éve, hogy így július elején Rétságon jönnek össze a sportrepülők szerelmesei. Az Ultrakönnyű repülő külön család. E kategória megszállottai határozták el 2001-ben, hogy találkozóra hívják a sporttársakat. Választásuk a Rétság határában található egykori honvédségi sportközpontra esett, hiszen itt a Börzsöny lábánál, csodálatos természeti környezet jó feltételeket kínál a repüléshez. A választást persze könnyítette, hogy a sporttelep szomszédságában az egykori honvédségi gyakorlótér alkalmas helyet biztosít az ideiglenes repülőtér kialakításához.

A találkozás, a közös repülés élményén és a szakmai programokon túl, a nagyközönség is jól szórakozhatott. Ebben az évben belépőjegy nélkül látogatható 3 napos fesztivál ideje alatt a színpadon folyamatosan különféle műsorokkal kedveskedtek a látogatóknak. Vásárlási lehetőség is akadt bőven, és aki enni, inni akart az is talált bő választékban magánakvalót. Volt is látogató bőven, a majális hangulatát idéző állandó nyüzsgő tömeg most sem maradt el.

Az időjárás kellemesen alakult, bár szombat délután viharfelhők gyülekeztek, megszólaltak a dübörgő égi dobok, de végül nem lett zivatar. A vállalkozó kedvűek nemcsak nézhették a mesteri módon megépített repülő szerkezeteket, hanem sétarepülés keretében szét is nézhettek a magasból.

A vasárnapi nap is rengeteg látnivalót kínál. Aki szombaton elmulasztotta, és e tudósítás alapján kedvet kapott, még érdemes kimenni. Az útvonalat már a 2-es útról táblák jelzik a messziről látogatóknak, a rétságiak pedig a Sportkombinátot keressék, ott aztán már mindent megtalálnak.