Vissza

 

   
 

 

 

VIII. Országos Ultrakönnyű Repülők Találkozója
5 éves együttműködés a Magyar Honvédséggel

2009. szeptember 5-6.
Rétság-Tolmács repülőtér

th_plakat

 

 
 

 































2008-tól a Magyar Honvédség kiemelt rendezvénye

Szeptember 5-e szombat: Délelőtt 10 óráig hatalmas felhők sorakoztak az égen, fújt a szél.
Az ország különböző részéről ebben az időben nem tudtak eljönni az ultrakönnyű repülőgépek.
12 óra körül reménykedhettünk a szebb időben.
A felhők elvonultak, kisütött a nap +25 fok meleg lett, de sajnos a szél ereje csak kevésbé enyhült.
A rendezvényen azok a repülő szerkezetek voltak láthatók, akik csütörtökön, pénteken vagy szombat délután érkeztek.
Alouette 318-C helikopter, Motor Falke, MD-500 helikopter, Modellezők, Cessna, Apollo Fox, Motoros sárkányok, Autogyrok


01 01 01 01

 

 



Nem mindennapi élményben lehetett része annak, aki kilátogatott a repülőtérre.
A repülőtér északi területén statikus kiállításokat, extrém érdekességeket láthatott a közönség.
Aki gyalogosan érkezett, a repülőtér első felében a II. Világháborús Hadiemlékeket Ápoló Alakulat táborát, kiállítását nézhette meg. Korhű ruhák, működőképes autók, fegyverek, kiállított tárgyak.

Ezután a Magyar Honvédséggel való együttműködés sikerességét jelezve, együttműködő partnerként vettek részt az ideérkező alakulatok. Egy olyan programelemet kínáltak a nézőknek, melyet ritkán lát az ember.
Legkorszerűbb technikájukkal bemutatót tartott:

- MH I. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Zászlóalj (Budapest)
(tűzszerész ruha, aknakereső és hatástalanító robot, tűzszerész  
felszerelések)
Az érdeklődők felvehették a 30 kg-os tűzszerész ruhát és tartozékait, megismerkedhettek a különböző típusú, hatástalanított fegyverekkel, aknákkal. Nagy sikere volt felnőttek és gyermekek körében az aknakereső és hatástalanító robot. Működés közben más-más felszereléssel ellátva, többféle feladatot hajtott végre.

 

- MH Bocskai István Lövészdandár (Debrecen) 
(BTR 80/A  kétéltű harci jármű, MH rendszeresített kézifegyverek)


- MH Összhaderőnemi Parancsnokság (ŐHP) (Székesfehérvár)
- Repülő Felkészítési Osztály (Szolnok)
(Jet-Fly repülőszimulátor,  "G" ruha, sisak)

Egy Gripen vadászpilóta irányítása alatt, ki lehetett próbálni a szimulátort. A jelentkezők a szimulátor segítségével megtapasztalhatták a repülés és egyben a katonai repülés élményét, szépségét, bonyolultságát. Egy kis időre vadászpilótának érezhette magát az ember. Szinte mindenki ki akarta próbálni milyen egy ilyen gépet "vezetni". Megismerkedhettek a gép műszereivel, berendezésével is.

- MH 86. Helikopterbázis (Szolnok)
Kiállítást láthattak az ejtőernyős felszerelésekből, búvárruhák és  
tartozékaiból.


- MH Kelet-Magyarországi Hadkiegészítő Parancsnokság (Szolnok) 


- MH Toborzó és Érdekvédelmi Iroda
(Salgótarján)
Széleskörű tájékoztatást adott az NFTC pilótaképzési programról,   
a Magyar Honvédség oktatási intézményeibe történő jelentkezés 
 lehetőségeiről, feltételeiről. Minderről filmvetítéseket láthattak és a  
MH-el kapcsolatos újságokból válogathattak az érdeklődők.

- Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem ( Budapest)
  (katonai közelharc-és kézitusa bemutató) Dr. Zöllei Zoltán alezredes 
tartott előadást.

Az ultrakönnyű repülők találkozóján megtartott összes katonai bemutató, kiállítás olyan színfoltja volt a programnak, ami önálló rendezvényként is megállná a helyét, nem mindennapi élményekkel gazdagítva a látogatókat.

Valódi kuriózumnak számított egy Európában egyedülállónak számító, működőképes, legendás német "TIGRIS" tank replikája. Mindkét nap reggeltől estig folyamatosan szállította az utasokat a repülőtér mellett lévő harckocsi terepen. Legfőképp a gyermekek ostromolták, hiszen alig vagy egyáltalán nem láttak testközelből tankot és főleg nem utaztak rajta.





Ezután következtek az extrém, gyomorforgató szerkezetek.
GRIPEN TESZT egy 3D-s, két üléses karika, amely minden irányban körkörösen forog. Meglepetésemre még a legkisebbek, 4-5 évesek is beleültek. Fejjel lefelé, forgás közben nagy volt a sikoltozás.

A Gripen Teszt mellett foglalt helyet az EXTRÉMHINTA. A vadászpilótáknál használatos centrifugához hasonló szerkezet.

Lábbal kell tekerni, mint a kerékpárt és abban a pozicióban áll meg, ahol abbahagyjuk a tekerést, pl. fejjel lefelé. A szerkezettel el lehet érni a  +6G-t   és   -6G-t.  A rendezvényen elért maximum eredmény a +4G volt.

A délutáni napsütésben és enyhülő szélben, az ittlévő repülők is felszállhattak.
Magyarország egyetlen AUTOGYRO-ja az UL találkozó előtt kb. két héttel készült el. A gyártó személyesen hozta el és mutatta be földön és levegőben. A szakmai bemutatkozás után két Autogyro-t csodálhattunk meg repülés közben. Sokan nem ismerik, nem találkoztak a nálunk még újnak számító ultralight repülőgép e típusával. A nézők többsége azonnal felfigyelt rá. Nagy volt az érdeklődés iránta.

 


Különlegeségnek számított, hogy a rendezvényen "búvárkodni" is lehetett. Erre a célra rendszeresített, vízzel teli tartályban, búvárruhában lehetett kipróbálni a víz alá merülés élményét. Az  Ipari Búvárok-ról, munkájukról, felszerelésekről a cégvezető igazgató tartott előadást. Közben a tartályban folyamatos volt a merülés. Nem csak felnőttek, gyermekek is belemerészkedtek a vízbe. Egy számítógép és egy kamera segítségével a víz alatt lévők láthatták magukat a képernyőn.

 

Színvonalas bemutatót tartottak a Kyokushinkai karate tagjai.

Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság jóvoltából:
A nap folyamán minden kedves látogató, érdeklődő kipróbálhatta a Motorkerékpár- és biztonságiöv-szimulátort.
A földön mindenki beülhetett a rendőrségi MD 500-as helikopterbe. Megismerkedhetett a bennlévő műszerekkel, a kérdésre választ adott a pilóta.

 

A szombati nap végére maradt, a Tűzoltók bemutatója.
A nap már lenyugvóban volt, amikor a bemutató elkezdődött. Így a  lángoló autó fénye hatásosabb. Két Tűzoltóautó érkezett a helyszínre. Sokáig égett a kigyulladt autó, alig bírták eloltani. Tűzoltás után megjelent a Tigris tank. A hatalmas szerkezet, egy lapos fémdarabbá préselte össze a kiégett autót.

 

 

 

Szeptember 6-a vasárnap:
Vasárnap is megtekinthetőek voltak a statikus és dinamikus kiállítások.
Lehetett búvárkodni, aki szombaton nem tudott eljönni, vasárnapra  gyűjtött bátorságot az extrém szerkezetek kipróbálásához.
Az időjárás jóvoltából a repülésé volt a főszerep.
Szinte egésznap lehetett repülni. Sokan kipróbálták az Alouette 318 C helikoptert, a sárkányokat, autogyrót, Cessnát.

 

 


Keserű Lászlóné Ildikó
Főrendező
Extrém Légisport Egyesület
Elnöke